Yapay Zekâ Yatırımları Hızla Artıyor

Yayınlanma Tarihi: 28.12.2017
Görüntüleme: 873
Yazar: STM ThinkTech

Yeni bilgi işlem teknolojileri sayesinde makine öğrenmesi büyük yol kat etti. Makine öğrenmesi, şablon tanıma ve belli görevler için programlanmasalar dahi bilgisayarların bu görevleri yerine getirmeyi öğrenebileceği teorisine dayanıyor. Araştırmacılar yapay zekâyı kullanarak bilgisayarların verileri kullanarak öğrenebilmesine yönelik çalışmalar yapıyor. Makine öğrenmesinin tekrarlamalı öğrenme doğası nedeniyle, yeni verilere ulaşarak hızla uyum sağlama becerisi gelişiyor. Geliştirilen algoritmalar, daha önceki bilgi işlem faaliyetlerini değerlendirerek güvenilir ve tekrarlanabilir kararlara ve sonuçlara ulaşabiliyorlar. Bu yeni bir alan değil ama hızla gelişiyor.

Makine öğrenmesi algoritmaları uzun zamandır hayatımızda ama karmaşık matematik hesaplamalarını büyük veriye tekrar tekrar ve hızla uyarlama becerisine ulaşıyoruz. Google’ın otonom araçları makine öğrenmesi sayesinde yollarda. Amazon ve Netflix, makine öğrenmesi sayesinde bize tavsiyelerde bulunuyor. Twitter’da müşterilerin ne düşündüğünü yine makine öğrenmesi sayesinde biliyoruz. Finansal hizmetlerde sahtekârlık tespitini bu kadar kolaylaştıran yine makine öğrenmesi.

Önümüzdeki dönem makine öğrenmesi ve yapay zekâ kullanımının giderek yaygınlaşacağını görüyoruz. Dünyanın önemli araştırma ve danışmanlık şirketleri her yıl raporlar hazırlayarak geleceğe ışık tutmaya çalışıyorlar.

Bunlardan biri de McKinsey Global Institute’un 2017’de hazırladığı Artificial Intelligence, The Next Digital Frontier raporu. Yapay zekâ kullanan şirketlerin yöneticileriyle görüşen (yaklaşık 3000 kişi) McKinsey, yapay zekânın piyasalar, hükümetler ve bireyler üzerinde nasıl bir etkisi olacağını ortaya koymaya çalışıyor.

Raporda öne çıkan bazı temel bulgular şöyle:

·      Baidu ve Google gibi teknoloji devleri 2016’da 20 ila 30 milyar dolar harcadılar. Bu harcamanın yüzde 90’ı Ar-Ge’ye, yüzde 10’u ise yapay zekâ şirket alımlarına gitti. Yapay zekâya yapılan yatırımlar 2013’ten bugüne 3 kat arttı. Yapay zekâ kullanan şirketlerin yüzde 20’si özellikle ileri teknoloji/telekom, otomotiv/montaj ve finansal hizmetler sektörlerinde yer alıyor.

·     Yapay zekâ yatırımları, dünyanın önde gelen teknoloji şirketleri arasında bir patent ve fikri mülkiyet yarışına döndü. Amazon’un robotik ve ses tanıma yatırımları ile Salesforce için kullanılan sanal unsurlar ve makine öğrenmesi raporda yer alıyor. BMW, Tesla ve Toyota, robotik ve makine öğrenmesine yatırım yapan başlıca otomobil üreticileri olarak öne çıkıyor. Toyota sadece yapay zekâ, robotik ve sürücüsüz araçlar konusunda araştırma yapacak bir merkez oluşturmak için 1 milyar dolar yatırım yapmayı planlıyor.

·     Yapay zekâya yapılacak yatırımların yüzde 60’ı makine öğrenmesine gidecek. En popüler iki yatırım alanı robotik ve ses tanıma. Yatırımcılar makine öğrenmesi alanında çalışan startup’lara ilgi gösteriyor. Yazılım merkezli makine öğrenmesi startup’ları, robotiklere oranla daha fazla dikkat çekiyor.

·      İleri teknoloji, telekom ve finansal hizmetler makine öğrenmesi ve yapay zekâda başı çekiyor. Rekabet ve iç süreçlerde verimlilik adına, yeni teknolojilere en fazla yatırım yapmaya istekli olan sektörler bunlar. Pek çok startup da bu sektörlerdeki dijital sorunlara yoğunlaşıyor.

·    İleri teknoloji, iletişim ve finansal hizmetler önümüzdeki üç yılda öncü sektörler olacaklar. Patent ve fikri mülkiyet yarışı bu üç sektörde hızlanacak. Cihazlar, ürünler ve hizmetler ortada ve zamanla Ar-Ge laboratuvarlarındaki inovasyon faaliyetlerini hızlandıracak teknoloji şirketleri bu sektörlerden çıkacak.Mesela finansal hizmetlerde yapay zekâyla güçlendirilen sahtekârlık tespit sistemleri sayesinde 2020’de 3 milyar dolarlık bir kaybın önlenmesi bekleniyor.

·      Sağlık, finansal hizmetler ve profesyonel hizmetler, yapay zekâ uygulamaları sayesinde en yüksek kâr marjına ulaşacak sektörler olacak. Yapay zekâ girişimlerinden destek alan şirketler yüzde 3 ila 15 arasında daha yüksek kâr marjına sahip oluyor. Araştırmaya katılan 3000 yöneticinin ortalama tahminine göre, 2018’de kâr marjında yüzde 5’lik bir artış bekleniyor.

 

İşbu eserde/internet sitesinde yer alan veriler/bilgiler, yalnızca bilgi amaçlı olup, bu eser/internet sitesinde bulunan veriler/bilgiler tavsiye, reklam yada iş geliştirme amacına yönelik değildir. STM Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş. işbu eserde/internet sitesinde sunulan verilerin/bilgilerin içeriği, güncelliği ya da doğruluğu konusunda herhangi bir taahhüde girmemekte, kullanıcı veya üçüncü kişilerin bu eserde/internet sitesinde yer alan verilere/bilgilere dayanarak gerçekleştirecekleri eylemlerden ötürü sorumluluk kabul etmemektedir. Bu eserde/internet sitesinde yer alan bilgilerin her türlü hakkı STM Savunma Teknolojileri Mühendislik ve Ticaret A.Ş.’ye aittir. Yazılı izin olmaksızın eserde/ internet sitesinde yer alan bilgi, yazı, ifadenin bir kısmı veya tamamı, herhangi bir ortamda hiçbir şekilde yayımlanamaz, çoğaltılamaz, işlenemez.